معرفة نقط ضعف الاخر اهم شئ في الدعوه

اذهب الى الأسفل

معرفة نقط ضعف الاخر اهم شئ في الدعوه

مُساهمة من طرف Admin في السبت مارس 29, 2008 3:48 am

أبدأ هذه المناقشة بالتأكيد على أن النقاش بين المسلمين والنصارى ليس جديدا بل يعود إلى بداية الرسالة المحمدية الخالدة، و القرآن الكريم وضع لنا أسس النقاش والمجادلة مع أهل الكتاب وهم اليهود والنصارى وذلك بقول الحق (تبارك وتعالى): "ولا تجادلوا أهل الكتاب إلاّ بالتي هي أحسن إلاّ الذين ظلموا منهم، وقولوا أمنّا بالذي أنزل إلينا وأنزل إليكم وإلهنا وإلهكم واحد ونحن له مسلمون" (العنكبوت: 46).

حين بُعث رسول الله صلى الله عليه وسلم، كان بعض العرب من النصارى الذين إتبعوا دعوة نبي الله عيسى بن مريم (عليه وعلى أمه السلام)، كما كانت للنصارى دول على أطراف ديار العرب و بالقرب منها كالشام ومصر والحبشة. لذلك كان إتصال المسلمين بالنصارى مبكرا جداً من أول تاريخ الدعوة الإسلامية، وبالذات في مصر التي كان يحكمها المقوقس الذي أرسل له رسول الله (صلى الله عليه وسلم) برسالة يدعوه فيها إلى الإسلام، فرد المقوقس رداً حسناً ولكنه لم يسلم، وأوصى الرسول الكريم بأهل مصر خيراً فقال: "إذا فتحتم مصرا فاستوصوا بالأقباط خيرا فإن لهم ذمة ورحما"؛ ولعل تطبيق هذه الوصية كان سبباً في دخول الكثيرين من نصارى مصر إلى دين الإسلام حتى غدت مصر، أرض الكنانة، دار الإسلام وحصنه الحصين.

ومن حالات الإتصال المبكر بين المسلمين والنصارى هجرة المسلمين الأولى من مكة إلى الحبشة ونزولهم عند ملكها النجاشي. وكان النجاشي ملكاً كريماً عادلاً لايظلم عنده أحد، لذا أوصى رسول الله (صلى الله عليه وسلم) صحابته بالهجرة إليه. وعندما أرادت قريش إعادة المهاجرين إلى مكة، أرسلت إلى النجاشي إثنين من دهاتها ومعهما الهدايا له ولبطارقته، وعندما عجزا عن رشايته، رميا بأخر سهم في كنانتهما، فذكرا له ما يقوله المسلمون عن عيسى وأمه (عليهما السلام)، وذلك محاولة منهما لإثارة غضبه وغضب بطارقته على المهاجرين، ولكنه حين إستمع إلى ما قرأه عليه جعفر بن أبي طالب من سورة مريم بكى وبكت بطارقته، ثم قال النجاشي: "إن هذا والذي جاء به عيسى ليخرج من مشكاة واحدة". وهذه هي الحقيقة التي عرفها قيصرالروم ولكنه ضن بملكه الذي كان يتهدده إعلان إسلامه لجهل أمته، وتعصبهم الأعمى لدين لم ينزّل لهم ولم يفهموه.

ومحور رد القمص عزيز هو الإنكار على ما أورده الأستاذ الدكتور زغلول النجار في مقاله من حقيقة التحريف الذي طال الكتب السماوية السابقة للقرآن ومنها التوراة والزبور والإنجيل. وليس في ما ذكر إنكار لأصول تلك الكتب السماوية المقدسة، ولكنه إثبات لحقيقة أن الذي بقي منها بين أيدي الناس إلى اليوم محرف ويختلف عن الأصل الذي أنزل.

وقد أكثر القمص من إيراد آيات من القرآن الكريم يستدل بها على أن التوراة والزبور والإنجيل كتب منزلة من الله على رسله، ونحن المسلمين لانختلف معه في ذلك لأن التصديق بما أنزله الله من كتب ركن من أركان الإيمان، والإيمان كما عرفه رسول الله (صلّى الله عليه وسلم) هو: "أن تؤمن بالله وملائكته وكتبه ورسله وباليوم الأخر وبالقدر خيره وشرّه"، إذ لايسع المسلم أن ينكر شيئاً من أصول الكتب المقدسة التي أنزلها الله (تعالى) على رسله، لأن إنكار أي منها يفضي إلى الكفر. ولكن محل الخلاف هو كون هذه الكتب إمّا فقدت بالكامل أو نالها الكثير من التحريف والتبديل الذي غير من أصلها السماوي، والناظر البصير في حال أصحاب هذه الكتب اليوم يرى أنهم ليسوا على شيء.

ونحن المسلمين كما نؤمن بحقيقة تنزيل كل من صحف إبراهيم وتوراة موسى وزبور داود و إنجيل عيسى (على نبينا وعليهم من الله السلام) وأن هذه وغيرها من الكتب السماوية قد أنزل من لدن رب العالمين، وأن هذ ثابت بنص كتاب الله وسنة نبيه محمد (صلى الله عليه وسلم)، فإننا نؤمن أيضا بضياع أصول تلك الكتب و تحريف ما بقي منها عن أصولها كالتحريف الذي طال الإنجيل من قبل أحباراليهود ورهبان النصارى، والإدلة على هذ التحريف مستفيضة من الكتاب والسنة والنظر الصحيح ويؤكد عليها الواقع الحالي الذي عليه حال النصارى اليوم، والأمر لايكلفك أكثر من أن تجلس قبالة جهاز التلفزيون وتتابع بعض البرامج الدينية التي تقدمها قنوات الكنائس والإرساليات الأمريكية والأوروبية لترى مقدار التباين في معتقداتهم، والتناقض في أقوالهم، فكل جماعة ترى الدين من منظار يختلف عن بقية الجماعات، وهذا نتيجة التحريف والتبديل الذي تعرض له إنجيل عيسى (عليه وعلى نبينا الصلاة والسلام) أثناء نقله مشافهة عبر الأجيال حتى حين تدوينه، وما تعرض له بعد التدوين من حذف وإضافة وإلى مداخلات بشرية إختلط فيها الحق بالباطل، ثم تعرضت النسخ المكتوبة إلى مراجعات وإعادة تحرير دون توفر الأصل الذي يرجع إليه، فتداخلت الأهواء وتمايزت حتى أنتجت نسخا مختلفة تنسب الى الكتاب المقدس.

وتحريف كل من التوراة والإنجيل أخرجهما من إطارهما الرباني، وجعلهما عاجزين عن هداية البشرية، فأصبحت الرسالة التي يحملها كل منها لاتشبع نهم الباحث عن الحقيقة، وكثيراً ما نسأل المسلمين الجدد والذين كانوا يهودا أو نصارى قبل إسلامهم عن الداعي لترك دينهم والتحول إلى الإسلام فيقولون إنهم بحثوا عن الحق الذي تطمئن إليه نفوسهم فلم يجدوه إلاّ في الإسلام. فالغموض الذي يكتنف أصل الإعتقاد عندهم وما يتبعه من عبادات ومعاملات وأخلاق أوقعهم في حيرة شديدة وسبب لهم الكثير من القلق النفسي ما يضطرون معه الى اللجوء إلى رجال الدين علهم يجدون عندهم ما يشفي ما في نفوسهم، ولكن رجال الدين يعجزون عن إزالة الإلتباس لضياع الأصل الرباني الذي يرجعون إليه ويأخذون منه، فلو كان ماتحت أيديهم هو الكتاب الذي أنزله الله لتبين لهم الحق ولسلكوا سواء السبيل.
ورد القمص يرتكز على الإستشهاد بالعديد من أيات القرآن الكريم و الإكثار من ذلك حتى أنه أنزل أيات على غير منزلها، وإستشهد بها في غير موضعها، وعنى بها غير مقصودها، وإيراده آيات القرآن الكريم بهذه الكثرة دلالة على أنه قرأ القرآن الكريم بل أكثر من المطالعة فية، ولكن يبدوا أنها مطالعة إنتقائية أخذ منها ما ظن أنه يؤيد رأيه وضرب صفحا عن كل ما سواه، ولو أنه قرأ القرآن بتجرد ورغبة في الحق لكان فيما يجده من الآيات مايغنيه عن الرد، أليس الله (تعالى) يقول في محكم كتابه : "لقد كفر الذين قالوا إن الله ثالث ثلاثه، وما من إله إلاّ إله واحد، وإن لم ينتهوا عما يقولون ليمسن الذين كفروا منهم عذاب أليم" (المائدة: 73) ويقول سبحانه وتعالى : " لقد كفر الذين قالوا إن الله هو المسيح إبن مريم " (المائدة: 17 و72)، بل ألم يقرأ صاحب الرد قول الله (الأحد الصمد) : "وإذ قال الله يا عيسى ابن مريم ءأنت قلت للناس اتخذوني وأمي إلاهين من دون الله، قال سبحانك ما يكون لى أن أقول ما ليس لي بحق، إن كنت قلته فقد علمته، تعلم ما في نفسي ولا أعلم ما في نفسك إنك أنت علاّم الغيوب * ما قلت لهم إلاّ ما أمرتني به أن أعبدوا الله ربي وربكم، وكنت عليهم شهيداً ما دمت فيهم، فلما توفيتني كنت أنت الرقيب عليهم، وأنت على كل شيء شهيد" (المائدة: 116-117).

وإني لأعجب من إيراد القمص ذكر الأية (47) من سورة النساء والتي يقول فيها ربنا (تبارك وتعالى) : "يا أيها الذين أوتوا الكتاب آمنوا بما أنزلنا مصدقا لما معكم"، أليس الخطاب في هذه الآية الكريمة موجهاً له ولأمثاله من الذين أوتوا الكتاب؟ فما يمنعه من الإيمان بما أنزله الله في القرآن الكريم وهو الحق من ربهم؟

والذي ينظر في بعض الأناجيل يلحظ أنها تحوي على لسان الله (تبارك وتعالى) تعبيرات من مثل : " يا أولادي ويا أبنائي " وما يشابهها بأسلوب لايليق برب العالمين، وإذا علمنا أن الأنجيل لم يكتب إلاّ بعد أن رفع الله (تعالى) عيسى إليه بأكثر من ثمانين سنة على أقل تقدير ، أدركنا أن ما نجده في الأنجيل ونسخه المتعددة والمتباينه ما هو إلاّ توجيهات الحواريين ونصائحهم لأتباعهم وربما نصائح الأتباع ومن جاء بعدهم. والقرآن يقول: "إتخذوا أحبارهم ورهبانهم أرباباً من دون الله والمسيح ابن مريم وما أمروا إلاّ ليعبدوا إلاهاً واحداً لا إله إلاّ هو، سبحانه عما يشركون" (التوبة: 31).
وإني أسأل القمص مرقس عزيز: هل الإنجيل الذي عندهم محفوظ بلفظه ومعناه أم معناه دون لفظه أم العكس؟ وأسأله أيضاً عن مقدار الإختلاف بين نسخ الإنجيل المختلفة التي بين أيدي طوائف النصارى، وهى تتناقض في أحكامها وتتباين في معانيها؟ أم أن الفروق بينها معفي عنها ولاتحيل المعنى إلى سواه؟ هل من الممكن أن يقيم الدليل على ذلك؟ إذا لم يقم الدليل على إتفاق الأناجيل، فأيها يمكن أن يكون المعتمد؟ وهل يسلم النصارى بكافة طوائفهم لهذ الإنجيل المعتمد؟ بل هل تجتمع عليه طائفتان منهم؟

وحال النصارى ومقالهم يؤكد على التباين بين المتداول من نسخ الإنجيل و التناقض في أحكامها، فقد ذكرت دائرة المعارف البريطانيا في مقالها عن المسيحية والذي كتبه عدد كبير من قساوسة الدين المسيحي أن بين الأناجيل الأربعة المتداولة اليوم أكثر من ثمانين ألف تناقض، وأن تسمية المسيحية لم تكن معروفة على عهد المسيح (عليه السلام)، وإنما أدخلت في القرن الثاني والثالث من الميلاد. وأن القواعد الرئيسية للديانة المسيحية المعاصرة من مثل الخطيئة والكفارة، و الإدعاء الباطل بألوهية المسيح، وبألوهية أمه،وبالصلب، والتثليث ، وغير ذلك من العقائد المختلفة ، كل ذلك لم يكن معروفاً على عهد المسيح بل أدخله رجال الكنيسة في القرنين الثاني والثالث بعد الميلاد.

وما ثورة أوروبا على الدين ونبذها له إلا نتيجة طبيعية لإستبداد قوم منهم بإسم الدين وإستغلاله في مصالح خاصة أوجدت الشعور بالضيق والضيم عند عامة الناس ما ملأ نفوسهم حقدا على الدين ورغبة في التخلص منه ومن تبعاته، ولم يفوتوا الفرصة عندما سنحت فثارت ثائرتهم فنحّوا الدين جانبا، وانطلقوا من عقالهم، فأصبح واحدهم لايعرف معروفا ولا ينكر منكرا، والسبب الأصيل في ذلك هو التحريف الذي نال من الأديان السماوية التي أنزلت على كل من أنبياء الله موسى وداود وعيسى وما ألصق بها زورا وبهتانا.

والحديث عن تحريف الإنجيل ليس فيه إساءة البته لمشاعر النصارى، بل فيه شحذ لأذهانهم، وإثارة لهممهم ليسلكوا السبيل الموصل للحق، السبيل الذي ينتهي بهم إلى رضوان الله وإلى جنة عرضها السموات والأرض. نحن المسلمون منهيون عن سب ما يعبده الأخرون أوإثارة مشاعرهم، ولكننا مأمورون بقول الحق وبيانه للناس كافة ودعوتهم إليه، فنحن المسلمون كما قال ربعي بن عامر: (إبتعثنا الله لنخرج العباد من عبادة العباد إلى عبادة رب العباد، ومن ضيق الدنيا إلى سعة الدنيا والأخرة)، والتاريخ يثبت أن الناس متى عرفوا حقيقة الإسلام تحولوا إليه وتركوا ما سواه، والمثال الأبرز في ذلك هو تحول الناس في مصر في بداية الفتح الإسلامي إلى الإسلام رغبة وحبا فيه بعد ما تبين لهم ما يدعوهم إليه وما يرغبهم فيه، وأن الصلة في الإسلام صلة مباشرة بين العبد وربه لاتحتاج إلى وسيط، وهذه غاية الحرية، فلا يحتاج الإنسان إذا إرتكب معصية أو أخطأ في حق نفسه إلى وسيط يهتك عنده أستاره، ويكشف له من أسراره ما يشعره بضعفه وقلة حيلته ودنو درجته بالنسبة لآخرين حتى وإن ألبسوا ذلك لباس الدين، أما الإسلام فيقرر حقيقة أن الناس سواسية لا فضل لعربي على عجمي ولا لأبيض على أسود إلا بالتقوى، والمذنب يكفيه أن يغلق بابه أو يصف قدميه في محرابه ويتوجه إلى الله (تعالى) في سره بالدعاء والإستغفار وصدق التوبة، وهو موعود بالصفح والغفران وتبديل السيئات حسنات، إن شاء الله (تعالى). وهذ هو الأصل في دين الله الذي أنزله على خاتم أنبيائه ورسله سيدنا محمد (صلى الله عليه وسلم)، كما أنزله على من سبقه من الأنبياء (عليهم السلام) فقال عز من قائل "إن الدين عند الله الإسلام، وما اختلف الذين أوتوا الكتاب إلا من بعد ما جاءهم العلم بغياً بينهم ومن يكفر بأيات الله فإن الله سريع الحساب" (آل عمران: 19)، وعلى ذلك فإن التحريف الذي طال كلاً من اليهودية والنصرانية قد أوجد من يقطع طريق الناس إلى ربهم.

ما أوردته في هذه المناقشة ينطلق من إعتقادنا نحن المسلمين في عيسى (عليه السلام) وفي الإنجيل وفى الإنجيل الذى تلقاه من ربه وخالقه، وإني أدعو القمص مرقس عزيز مواصلة النقاش في هذه القضية الحساسة لعله أن يكتشف من دينه ما يجهله، أو يبين لنا ما يظن أننا نجهله، فالأصل في المرء أنه مؤتمن علي دينه وحريص على الذب عنه وتنقيته من كل شائبه، وليكن الحق رائدنا، وليست الغاية هي التنقص وإلقاء التهم، وقد قال الله (تعالى): "قل ياأهل الكتاب تعالوا إلى كلمة سواء بيننا وبينكم ألاّ نعبد إلاّ الله ولا نشرك به شيئاً ولا يتخذ بعضنا بعضاً أرباباً من دون الله، فإن تولوا فقولوا اشهدوا بأنّا مسلمون" (آل عمران: 64).

الحوار بين الاديان مستمر الي ان يرث الله الارض و من عليها .
انا كتبت الموضوع ده بعد دخولي علي منتدي مسيحي للاسف الشديد بيشككوا في الاسلام و في صدق سيدنا محمد صلي الله عليه و سلم بطريقه كلها سخريه و بعيده تماما عن المناقشه او حوار الاديان .

_________________
avatar
Admin
Admin

ذكر
عدد الرسائل : 463
العمر : 29
الموقع : http://hkayaheg.ahlamontada.com
الهوايات : القراءه - الكمبيوتر
تاريخ التسجيل : 28/11/2007

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: معرفة نقط ضعف الاخر اهم شئ في الدعوه

مُساهمة من طرف doda في السبت مارس 29, 2008 5:11 am

أنا مش عارفة ايه لازمة كل الكلام الملخص انك بتتكلم عن تحريف الانجيل والتوراة
وبعدان انت واضح انك نقله زي ما هو من موقعه
وشكلك مقرأتهوش
انت بتدعو القمص مرقس عزيز لمتابعة حواره والرد علي أسئلتك
أشك أنك قرأته ؟؟؟
أنت ممكن تاخد المفيد منه وتحذف الباقي ؟؟؟
دا رأي ,,, أتمني ميزعلكش ؟؟؟
avatar
doda
عضو ذهبي
عضو ذهبي

انثى
عدد الرسائل : 411
العمر : 29
الهوايات : القراءة/الرياضة- الجري- المشي / الرسم
تاريخ التسجيل : 21/03/2008

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: معرفة نقط ضعف الاخر اهم شئ في الدعوه

مُساهمة من طرف Admin في السبت مارس 29, 2008 5:38 am

لا .. انا فعلا قريته كويس جدا لاني انا اللي كاتبه ...و كنت منزله في منتديات كتيره و بعدين انا اخدته من واحد من المنتديات دي و نزلته علي طول .. ممكن يكون اتعدل من ادارة المنتديات دي ... انا هاراجعه و هارد عليكي ... مفيش زعل ولا حاجه

_________________
avatar
Admin
Admin

ذكر
عدد الرسائل : 463
العمر : 29
الموقع : http://hkayaheg.ahlamontada.com
الهوايات : القراءه - الكمبيوتر
تاريخ التسجيل : 28/11/2007

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: معرفة نقط ضعف الاخر اهم شئ في الدعوه

مُساهمة من طرف Admin في السبت مارس 29, 2008 5:49 am

المقال كامل مش ناقص حاجه ... احنا لما نعرف كويس اوي ان الانجيل و التواراه محرفين و نعرف اثباتات الكلام ده .. اعتقد ان دي اكبر نقط ضعف في الاخر اللي ممكن ندعوه من خلالها .. انا مش فاهم ايه اللي مش عاجبك في المقال ... ثم كمان ايه كمية علامات الاستفهام اللي انتي كاتباها دي lol!

_________________
avatar
Admin
Admin

ذكر
عدد الرسائل : 463
العمر : 29
الموقع : http://hkayaheg.ahlamontada.com
الهوايات : القراءه - الكمبيوتر
تاريخ التسجيل : 28/11/2007

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: معرفة نقط ضعف الاخر اهم شئ في الدعوه

مُساهمة من طرف doda في السبت مارس 29, 2008 9:27 am

"وإني أسأل القمص مرقس عزيز: هل الإنجيل الذي عندهم محفوظ بلفظه ومعناه أم معناه دون لفظه أم العكس؟ وأسأله أيضاً عن مقدار الإختلاف بين نسخ الإنجيل المختلفة التي بين أيدي طوائف النصارى، وهى تتناقض في أحكامها وتتباين في معانيها؟ أم أن الفروق بينها معفي عنها ولاتحيل المعنى إلى سواه؟ هل من الممكن أن يقيم الدليل على ذلك؟ إذا لم يقم الدليل على إتفاق الأناجيل، فأيها يمكن أن يكون المعتمد؟ وهل يسلم النصارى بكافة طوائفهم لهذ الإنجيل المعتمد؟ بل هل تجتمع عليه طائفتان منهم؟


فان بقي الإجابة


ولا فان أصلا الراجل الي أنتي بتوجهلو الكلام

فهمت انا قصدي علي ايه ؟؟؟
وعرغت ايه لازمة كل العلامات الاستفهام دي

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

، وإني أدعو القمص مرقس عزيز مواصلة النقاش في هذه القضية الحساسة لعله أن يكتشف من دينه ما يجهله، أو يبين لنا ما يظن أننا نجهله

مواصلة الحديث يعني انت اتكلمت معاه مرة وهتكمل الحديث
وبعدان اللغة الفصحي أستحالة تكون انت الي كاتبها ؟؟؟
وبجد متزعلش
avatar
doda
عضو ذهبي
عضو ذهبي

انثى
عدد الرسائل : 411
العمر : 29
الهوايات : القراءة/الرياضة- الجري- المشي / الرسم
تاريخ التسجيل : 21/03/2008

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: معرفة نقط ضعف الاخر اهم شئ في الدعوه

مُساهمة من طرف Admin في السبت مارس 29, 2008 3:15 pm

هو علشان اوجه سؤال لازم ابقي مستني اجابته ؟!!
يعني لما ربنا سبحانه و تعالي لما خاطب المسلمين في شأن الخمر وسألهم في اخر الايه " فهل انتم منتهون " كان مستني منهم الاجابه ؟!! و هو اعلم بهم منهم .
فيه اغراض كتييييره للسؤال و اعتقد اننا درسناها

و بالنسبه لمواصلة الحوار انا اعني هنا مواصلة الحوار بينه و بين الدكتور زغلول النجار و ليس بيني و بينه .. هو هنا هاشوفه فين ؟؟!! Suspect

اما بالنسبه للغه الفصحي ابقي راجعي مقالاتي في مجلة حكايه و لو مش لاقياها اسألي الاعضاء اللي قبلك ... ثم كمان ان مش شايف اي كلمه صعبه او ملعبكه يعني في المقاله علشان تبقي صعبه عليكي للدرجه دي

و بجد ما فيش زعل Smile

_________________
avatar
Admin
Admin

ذكر
عدد الرسائل : 463
العمر : 29
الموقع : http://hkayaheg.ahlamontada.com
الهوايات : القراءه - الكمبيوتر
تاريخ التسجيل : 28/11/2007

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: معرفة نقط ضعف الاخر اهم شئ في الدعوه

مُساهمة من طرف doda في السبت مارس 29, 2008 4:17 pm

أنا مفيش حاجة ملعبكة ولا صعبة عليا ومش هسأل حد علي مقالاتك لو انت شااااااااااااااطر قوي كده ممكن تبقي تكتب في أي جريدة واقربهم المنوفية جمبي هنا اهيه وتعمل شهرة كبيررررررررررررررررررررررررررررررررررررة قوي لنفسك وتلاقي حد يقرأ مقالاتك
وبعدان من الذوق ان لو كنت عايز تدي حاجة لحد متقولوش خدها من الي قبلك ولا أسألي الأعضاء الي قبلك ممكن قوي تجبها بنفسك
ولا انت شايف ايه ؟
وبعدان أيه الرد ده هو انت داخل خناقة ؟
avatar
doda
عضو ذهبي
عضو ذهبي

انثى
عدد الرسائل : 411
العمر : 29
الهوايات : القراءة/الرياضة- الجري- المشي / الرسم
تاريخ التسجيل : 21/03/2008

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: معرفة نقط ضعف الاخر اهم شئ في الدعوه

مُساهمة من طرف Admin في السبت مارس 29, 2008 4:28 pm

انا كنت فعلا في المنوفيه و تقدري تقولي كنت في جرايد المنوفيه كلها .. بس سبتها لانها فعلا عملت شهره كبيييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييره لدرجة اني ما بقيتش اعرف انام من كتر المعجبين و المعجبات و الدباديب و الرنات و الحاجات دي ... و السبب الحقيقي ان القسم الغريب اللي انا فيه ده مش مخليني اتلفت جنبي اصلا .. ربنا يستر

_________________
avatar
Admin
Admin

ذكر
عدد الرسائل : 463
العمر : 29
الموقع : http://hkayaheg.ahlamontada.com
الهوايات : القراءه - الكمبيوتر
تاريخ التسجيل : 28/11/2007

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: معرفة نقط ضعف الاخر اهم شئ في الدعوه

مُساهمة من طرف doda في السبت مارس 29, 2008 4:35 pm

ههههههههههههههههههههههه
دباديب ورنات والحاجات دي
هههههههههههههههههههه
دا من امتي
وبعدان زي ما قلت القسم دا مش مخلينا نتلفت ؟
بس انا مبسوطة كده جدااااا بكده
معنديش ثانية فاضية

صحيح هو انت عارف انا مين اصلااااااااااا؟؟؟؟؟
avatar
doda
عضو ذهبي
عضو ذهبي

انثى
عدد الرسائل : 411
العمر : 29
الهوايات : القراءة/الرياضة- الجري- المشي / الرسم
تاريخ التسجيل : 21/03/2008

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: معرفة نقط ضعف الاخر اهم شئ في الدعوه

مُساهمة من طرف Admin في السبت مارس 29, 2008 4:39 pm

للاسف لا ... بس اعرف انك من القسم لانك عارفه دينا
و بجد المنتدي نور بوجودك معانا

_________________
avatar
Admin
Admin

ذكر
عدد الرسائل : 463
العمر : 29
الموقع : http://hkayaheg.ahlamontada.com
الهوايات : القراءه - الكمبيوتر
تاريخ التسجيل : 28/11/2007

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: معرفة نقط ضعف الاخر اهم شئ في الدعوه

مُساهمة من طرف فراشه الاسلام في الثلاثاء أبريل 01, 2008 6:24 am

يااااااااااااااااااااااه فاتتنى المناقشه الجامده دى بحب انا اووى الحاجات دى
وبعدين انتوا كبرتوا الامور شويه عادى مصطفى كاتبه او ناقله عادى هو احنا كل المواضيع اللى بنزلها
احنا اللى كاتبينها...اما بخصوص المقالات اللى مصطفى كاتبها انا بصراحه مقراتهاش برده هبقى ادخل
المجله اشوفها....وبعدين انتوا بتقولوا مش فاضيين ثانيه احنا عندنا فعلا شغل كتيير بس مش للدرجه دى يعنى
اما بقى بخصوص الدباديب والرنات يا استاذ مصطفى نسيت تقولنا انك مش بتعرف تخرج الشارع بسبب المعجبات
هههههههههههههههههههههههههه ابقى هاتلنا معاك شويه الكليه وزعهم وهات شوية بوسترات بقى وحاجات كده
بس متنسناش بقى احنا مع بعض فى قسم واحد

_________________

كفانى عزاً
ان تكون لى رباً
وكفانى فخرا
ان اكون لك عبدا
انت لى كما احب
فوفقنى لما تحب
avatar
فراشه الاسلام
عضو ذهبي
عضو ذهبي

انثى
عدد الرسائل : 1038
العمر : 29
الموقع : hkayaheg.ahlamontada.com
الهوايات : قرائه القصص والكمبيوتر
تاريخ التسجيل : 29/11/2007

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: معرفة نقط ضعف الاخر اهم شئ في الدعوه

مُساهمة من طرف doda في الأربعاء أبريل 02, 2008 3:06 pm

انتي شكلك مبتعمليش حاجة في الفيلم بتاعكم عشان كده عندك وقت
يا دودو يا حياتي انا الاسبوع الي فات فعلا مكنش عندي ثانية فاضية عشان الوفد الي كنت معاه علي طول وضيفي علي كده
القرص ونشاط خيري تبع الجمعية ودكتور الأسنان والفيلم والصور الي الدكتوراة كانت بتتطلبها وحاجات تانية
انا فعلا مكنش عندي ثانية فاضية ؟ بس دي كانت حاجة بسطاني

لكن انا معرفش مصطفي كان عنده بردو كل الحاجات دي ولا ايه ؟

وبعدان با دودو انا ممكن اجابلك دباديب وهديكي صورتي يا ستي أصلك هتعملي ايه ببوستر مصطفي لما يتشهر في الأذاعة والتليفزيون زي الصحافة ابقي خدي منه بوستر (يبقي مذيع اد الدنيا ) وبعدان مش عيب كده هاه مش عيب هو كان بيألس اصلا علي اني كنت بقوله وتبقي صحفي مشهور تقومي تعملي كده لالالالالالالالا معندكيش حق يا دودو لالالا.........!lol!؟
avatar
doda
عضو ذهبي
عضو ذهبي

انثى
عدد الرسائل : 411
العمر : 29
الهوايات : القراءة/الرياضة- الجري- المشي / الرسم
تاريخ التسجيل : 21/03/2008

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: معرفة نقط ضعف الاخر اهم شئ في الدعوه

مُساهمة من طرف فراشه الاسلام في الخميس أبريل 03, 2008 10:30 am

مبعملش ازاى بس احنا 7 يعنى لو قسمتى الحاجه بينكم مكنتش هتبقى حاجات كتيييير زى ما بتقولى وبعدين وفد ايه
انا دخلت لاقيتهم بيتكلموا وانت بتسمعوا ايه بقى اللى كان شاغيلكم اما بقى ممكن يكون عندك حق فى حكايه الصور الكتيير دى
اما الدباديب كده هتبقى عليا كتير هاخد منك ولا من مصطفى ما انا هاخد بوستر مصطفى علشان لما يتشهر ياختى مش هيعرفنا
ههههههههههههههههههه انا قولتلك لالالالالالالالالالالالالالالا
امال انتى قولتى ايه مش عيب انتى يا دودا قدمى السبت مع مصطفى لحسن بعد كده مش هيعرفك
انا حذرتك وخلاص

_________________

كفانى عزاً
ان تكون لى رباً
وكفانى فخرا
ان اكون لك عبدا
انت لى كما احب
فوفقنى لما تحب
avatar
فراشه الاسلام
عضو ذهبي
عضو ذهبي

انثى
عدد الرسائل : 1038
العمر : 29
الموقع : hkayaheg.ahlamontada.com
الهوايات : قرائه القصص والكمبيوتر
تاريخ التسجيل : 29/11/2007

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: معرفة نقط ضعف الاخر اهم شئ في الدعوه

مُساهمة من طرف doda في الخميس أبريل 03, 2008 12:22 pm

أولا أنا كنت من العشر بنات الي بيخرجوا مع الوفد وكنت أنا وأية خيري لو تعرفيها الي من شبين وأحنا بس الي كنا بنخرج معاهم في الأماكن الخارجية بتاعت بليل وكنا بنروح نقعد معاهم في الفندق ونجبلهم أكل ولب وسوداني (كانوا أول مرة يشوفوه )وهكذا لذلك كنت ببقي طول اليومخ برة وبرجع 8 أو 9 بليل والي بيبقوا قاعدين يسمعوا المحاضرات دول مش معانا وبقيت العشر بنات هما الي كانوا بيحضروا لكن انا وايه لأ عشان محاضرتنا في القسم كنا بنخرج معاهم بعد المحاضرات بس

ولو مش مصدقه انا هبقي اوريكي ال ID
أنا كونت صدقات معاهم وبنتراسل دلوقتي علي الميل

ولو الدباديب هتبقي كتير خلاص كفاية عليكي بتوع مصطفي

وبعدان مين الي قال أن مصطفي مش هيعرفنا لما يتشهر معتقدش يا دينا انه ممكن يعمل كده بس الله اعلم بالي في النفوس
وبعدان حتي لو اتشهر هتعملي ايه بالبوستر بتاعه
ولا أنتي من انصار الناس الي بتتجنن علي الفنانين ؟

انا ولا بتفرق معايا



avatar
doda
عضو ذهبي
عضو ذهبي

انثى
عدد الرسائل : 411
العمر : 29
الهوايات : القراءة/الرياضة- الجري- المشي / الرسم
تاريخ التسجيل : 21/03/2008

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: معرفة نقط ضعف الاخر اهم شئ في الدعوه

مُساهمة من طرف فراشه الاسلام في الخميس أبريل 03, 2008 12:31 pm

انا اصلا لو كانوا قالولى على الوفد ده مكنتش هروح اصلا اخرج معاهم ليه وارجع متاخر البيت ليه اصلا
ده انا لو قلت لبابا هقعد طول النهار مع وفد وارجع متاخر صراحه مش متوقعه الرد... وانا برده مكنتش هوافق
وبعدين يا دودا انا عمرى ما تجنن يا حبيبتى علشان حاجه تافهه زى دى انا عقلى اكبر من كده بكتيير
وبيتهيالى انى عارفه اما بوسترات مصطفى فكنت بهذر وطبعا لو حتى اتشهر لا يمكن يعمل كده معانا
واتقى يا دودا شر الحليم اذا ... اوك؟

_________________

كفانى عزاً
ان تكون لى رباً
وكفانى فخرا
ان اكون لك عبدا
انت لى كما احب
فوفقنى لما تحب
avatar
فراشه الاسلام
عضو ذهبي
عضو ذهبي

انثى
عدد الرسائل : 1038
العمر : 29
الموقع : hkayaheg.ahlamontada.com
الهوايات : قرائه القصص والكمبيوتر
تاريخ التسجيل : 29/11/2007

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: معرفة نقط ضعف الاخر اهم شئ في الدعوه

مُساهمة من طرف doda في الخميس أبريل 03, 2008 12:58 pm

بصي الناس مش زي بعضها ومش معني ان ماما وافقت اني اخرج معاهم واتاخر ان دي تبقي حاجة مش كويسة
انا استفدت كتير جدااااااااااااااااااااااااااااااااااا
من الجروب ده وكونت معاهم صداقات واول حاجة عملتها وحققتها من تواجدي معاهم اني اثبتلهم ان احنا المسلمين مش وحشين ولا ارهابيين واننا مضايقيين من الي بيحصل في العراق وقالولي ان هما كمان مضايقين من بوش وعايزينوه يتغير

وحققت غرضي باننا متحضرين ومثقفين وفاهمنهم ومش ارهابيين واننا نفسنا مش موافقين علي الي بيحصل باسم الاسلام

بيتهيالي ان دي اكبر فايدة للمسلمين يا دودا

وانا عمري مكان قصدي اغضبك او ازعلك عشان تقولي اتقي شر الحليم إذا ...........متفقين ولا لسه بردو
avatar
doda
عضو ذهبي
عضو ذهبي

انثى
عدد الرسائل : 411
العمر : 29
الهوايات : القراءة/الرياضة- الجري- المشي / الرسم
تاريخ التسجيل : 21/03/2008

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: معرفة نقط ضعف الاخر اهم شئ في الدعوه

مُساهمة من طرف فراشه الاسلام في الخميس أبريل 03, 2008 1:02 pm

ماشى معاكى بعد لما حضرتك اثبتلهم اننا مش وحشين عملوا ايه؟؟ ومش ارهابيين ؟؟ دول اصلا كانوا 7 ولا 8
يعنى حتى لو اقتنعوا مستفدناش حاجه يعنى.... مش متفقين برده

_________________

كفانى عزاً
ان تكون لى رباً
وكفانى فخرا
ان اكون لك عبدا
انت لى كما احب
فوفقنى لما تحب
avatar
فراشه الاسلام
عضو ذهبي
عضو ذهبي

انثى
عدد الرسائل : 1038
العمر : 29
الموقع : hkayaheg.ahlamontada.com
الهوايات : قرائه القصص والكمبيوتر
تاريخ التسجيل : 29/11/2007

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: معرفة نقط ضعف الاخر اهم شئ في الدعوه

مُساهمة من طرف doda في الخميس أبريل 03, 2008 1:17 pm

انتي علي طول كده عملنا ايه هيأثر في ايه استفدنا ايه ؟
انتي تعملي وخلاص
هما وعدونا انهم يغيروا صورتنا هناك ويحكوا عن حسن ضيفتنا ليهم واننا مش وحشين زي ما بيصورنا
وهما كانوا 10

وعلي الفكرة الناس دي لما بتوعد بتوفي بوعدها

avatar
doda
عضو ذهبي
عضو ذهبي

انثى
عدد الرسائل : 411
العمر : 29
الهوايات : القراءة/الرياضة- الجري- المشي / الرسم
تاريخ التسجيل : 21/03/2008

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: معرفة نقط ضعف الاخر اهم شئ في الدعوه

مُساهمة من طرف فراشه الاسلام في الخميس أبريل 03, 2008 1:44 pm

كلام جمييل على كده قدرتى بقدرتك تنشطى السياحه تصور عرفت من شركات السياحه
الاقبال زاد الضعف... ابقى عرفينى عليهم وانا اخليهم يحرموا يجيبوا سيرة مصر بس على لسانهم
هههههههههههههههههههههه

_________________

كفانى عزاً
ان تكون لى رباً
وكفانى فخرا
ان اكون لك عبدا
انت لى كما احب
فوفقنى لما تحب
avatar
فراشه الاسلام
عضو ذهبي
عضو ذهبي

انثى
عدد الرسائل : 1038
العمر : 29
الموقع : hkayaheg.ahlamontada.com
الهوايات : قرائه القصص والكمبيوتر
تاريخ التسجيل : 29/11/2007

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

الرجوع الى أعلى الصفحة


 
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى